loading...
** سایت تفریحی ایولی ها **
ایولی ها

سلام.من مدیر سایت ایولی ها رضا نظریان هستم. ما برای شما بنر-هدر و آلبوم طراحی میکنیم.فقط لازیم است ما را لینک کنید

آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
اموزش هک 11 3001 jumbojet
مه - احمد شاملو 0 895 siber
اشعار حافظ 1 1021 iljima
شعر نو 1 846 iljima
شعر فردوسی در مدح پیامبر و امام علی علیه السلام 1 897 iljima
صداي ديدار...سهراب سپهری 0 807 iljima
تپش سايه دوست 0 802 iljima
پشت درياها...سهراب سپهری 0 800 iljima
واحه يي در لحظه...سهراب سپهری 0 689 iljima
نشاني...سهراب سپهری 0 777 iljima
پيغام ماهي ها...سهراب سپهری 0 672 iljima
غربت...سهراب سپهری 0 631 iljima
در گلستانه...سهراب سپهری 0 604 iljima
آب...سهراب سپهری 0 638 iljima
ساده رنگ...سهراب سپهری 0 636 iljima
و پيامي در راه...سهراب سپهری 0 594 iljima
روشني‌، من‌، گل‌، آب...سهراب سپهری 0 607 iljima
از روي پلك شب...سهراب سپهری 0 723 iljima
مسافر...سهراب سپهری 0 685 iljima
صداي پاي آب...سهراب سپهری 0 651 iljima
آب را گل نكنيم- سهراب سپهری 0 627 iljima
غمی غمناک (شعر سهراب سپهری) 0 627 iljima
شراب و خون...فروغ فرخزاد 0 731 iljima
ديو شب...فروغ فرخزاد 0 644 iljima
انتقام...فروغ فرخزاد 0 621 iljima
گريز و درد...فروغ فرخزاد 0 637 iljima
افسانه تلخ... فروغ فرخزاد 0 585 iljima
وداع...فروغ فرخزاد 0 650 iljima
پاييز...فروغ فرخزاد 0 695 iljima
يادي از گذشته...فروغ فرخزاد 0 699 iljima
رضا نظریان بازدید : 470 یکشنبه 30 بهمن 1390 نظرات (0)

در جامعه ما انسانها توجه به کیفیت مواد غذائی و افزایش راندمان آنها از اهميت ويژه اي برخوردار است. كه باید از سوي دست اندركاران اين حوزه بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

البته مواردی که در بهبود یا کاهش کیفیت مواد غذائی موثر هستند ، بسیار زیاد میباشند. ولی ما در اینجا به برخی از این موارد اشاره میکنیم.

از جمله مواردی که در کیفیت مواد غذائی تاثیر منفی دارد:

افزودني هاي غيرمجاز در مواد غذايي و عدم توازون مصرف مواد غذايي در جامعه از چالش هاي عمده در اين بخش است.

 آلودگي هاي زيست محيطي.

 تغيير در شيوه زندگي مردم.

 گسترش شهرنشيني

 افزايش استرس هاي جسمي و شغلي.

مصرف سموم آفات نباتي به میزان زیاد نيز ، در کیفیت مواد غذائی موثر است.

قاچاق مواد غذائی نا مناسب ، و ، ورود غيرقانوني و تاييد نشده مواد غذايي نیز يكي از آسيب ها و تهديدات جدي براي سلامت جامعه محسوب میشود. که باید اقدامات و فعاليت هاي لازم براي كاهش قاچاق در زمينه هاي مختلف نظير مواد غذايي و لوازم بهداشتي صورت گيرد.

همه موارد فوق میتواند در کاهش بهبود و کیفیت مواد غذائی موثر باشد.

اما موادری که در افزایش کیفیت مواد غذائی موثر هستند:

فرهنگ سازي صحیح میتواند ، در  عادات مناسب مصرف مواد غذايي تاثير بسزايي داشته باشد و در بهبود و ارتقا سلامت آحاد مختلف مردم جامعه دخالت دارد، فرهنگ و ديدگاه هاي غلط مصرف مواد غذايي نگراني هاي را در اين حوزه ايجاد كرده كه لزوم توجه بيشتر به آن ضروري است. تغيير شيوه مصرف مواد غدايي در جامعه امروز به يك معضل بسيار مهم تبديل شده كه عوارض بعدي آن در نسل هاي بعدي مشاهده خواهد شد. و این مسئله از وظایف مسئولان کشور و صدا و سیما و مدرسه و... میباشد که فرهنگ صحیح مصرف را در جامعه گسترش دهند.

به عنوان مثال:كشور ما بسيار هزينه مي‌كند تا سبوس را از گندم و آرد جدا كند اين درحالي است كه در گذشته اينگونه نبوده است.
پوسته گندم و سبوس آن مملو از آثار و منافع غذايي و بهداشتي است و براي معده انسان بسيار مفيد است، و اين موضوع بايد به عنوان يكي اصل مهم ، مورد توجه صنعت مواد غذايي كشور قرار گيرد. و مسئولان مربوط به سازمان غله و خبازان بايد در پخت نان با كيفيت نظارت بيشتري داشته باشند چون نان غذاي اصلي مردم ايران است.

پس مشكلات و معضلات ناشي از توليد و مصرف مواد غذايي ناسالم بايد به صورت كارشناسي مورد بررسي قرار گيرد و راهكارهاي مناسب نيز ارائه شود .

که این مهم از وظایف كارگزاران نظام مقدس جمهوري اسلامي میباشد و باید تميهدات و تدابير لازم را براي ارتقاء كيفيت بهداشتي و توان تغذيه اي مواد غذايي و آشاميدني و نيز دستبابي به اهداف مناسب اين حوزه ، بيانديشند.

تامين امنيت غذايي شهروندان و سلامت مواد غذايي يكي ازموضوعات مهم وحساس براي مسئولان میباشد . بنابرین  مسئولان بايد تمام سعي و تلاش خودشان را براي حفط استقلال كشور در زمينه هاي مختلف از جمله مواد غذايي به عمل آورند.

همچنین رعایت اصل مهم كيفيت مناسب محصولات غدايي کشور بايد مورد توجه جدي صاحبان صنايع و بخش خصوصي و بکار بستن فن آوري هاي نوين در ارتقا و بهبود مواد غذايي تاثير گذار است. تا همگی از اين طريق بتوانيم خدمات مناسب به جامعه و کشور خود  ارائه كنيم. که همانا  حفظ آرامش جامعه و ایجاد فضاي سالم ، محيطي شاد و بانشاط با تحقق اين موضوعات در بين شهروندان ايجاد مي شود .

اخذ گواهینامه و استانداردهای داخلی و بین المللی ، كیفیت، ایمنی،صلاحیت و كارائی فرایند تولید،بسته بندی و توزیع مواد غذائی را حد بسیار بالائی تضمین میکند.

منجمد كردن، یكی از آسان ترین و قابل قبول ترین روش های نگهداری مواد غذایی است. یخ زدن باعث کشتن میكروب ها در مواد غذایی نمی شود، بلكه سبب كند شدن عمل میكروارگانیسم ها شده و با كند كردن تغییرات شیمیایی كه بر كیفیت غذا تأثیر می گذارند، از خراب شدن آنها جلوگیری می كند.

اين امر هر چند باعث سهولت تهيه غذا بويژه براي افراد كارمند شده و تنوع غذايي را نيز به همراه دارد، اما متخصصان تغذيه تأكيد مي كنند تا حد امكان مواد غذايي تازه جايگزين مواد غذايي فريزري شود؛ اما مي توان با رعايت اصول صحيح فريز كردن موادغذايي، كيفيت مواد غذايي را حفظ كرد تا با آسودگي بيشتري ازاين مواد استفاده كرد.

پس با پیروی از روش های انجماد مواد غذایی ،بصورت صحیح  می توانید مواد غذایی خود را با کیفیت بالایی منجمد کنید. البته نگهداری موادغذايي در حالت انجماد به مدت طولانی موجب می شود که مقداري از ويتامين ها (به خصوص ويتامين هاي گروه ب و ويتــامين ث) موادغذایی  كاهش یابد.

کیسه هایی هم که برای فریز کردن استفاده می شوند، باید حتما شفاف و استاندارد باشند و در فریزر پاره نشوند. بهتر است بسته های مواد غذایی کاملا کیپ شوند تا آلودگی وارد آنها نشود و آب مواد غذایی هم از دست نرود. مواد غذایی اگر به طور صحیح بسته بندی و در فریزر به سرعت سرد شوند، ماندگاری نسبتا زیادی دارند ولی نباید آنها را بیش از زمان مناسب در فریزر نگه داشت چون خاصیت خود را از دست می دهند. یادتان باشد که پس از گذشت زمان استاندارد، اگر چه مواد غذایی به ظاهر سالم هستند اما هیچ گونه ارزش تغذیه ای نداشته و به تفاله تبدیل می شوند.

مواد غذايي پيش از فريز شدن نياز به بسته بندي مناسب دارند تا عطر و طعم، رطوبت، رنگ طبيعي و ارزش غذايي خود را از دست نداده و سرماي فريزر و خشكي محيط آن باعث خراب شدن مواد غذايي نشود. انتخاب نوع بسته بندي در گام نخست بستگي به نوع ماده غذايي و در مرحله بعد به سليقه و ميل شخصي بستگي دارد. از سوي ديگر لازم است تا پيش از بسته بندي ميزان نياز در هر بار مصرف مشخص شود؛چرا كه بسته غذايي كه از فريزر خارج مي شود نبايد مجدداً به فريزر بازگردد چون با هربار خارج شدن مواد غذايي از حالت يخ زدگي اندكي از ارزش تغذيه اي آن كاسته مي شود.

امروزه انواع مختلف قابلمه ها و تابه ها براي تهيه و پخت غذا يا سرو آن مورد استفاده قرار مي گيرد. در هنگام استفاده از ظروف بايد دقت داشته باشيم سلامت افراد خانواده را با مشكل مواجه نكنيم.

روشهاي مختلف دیگری هم  براي نگهداري مواد غذايي  و افزایش کیفیت آنها وجود دارد مثل خشك كردن حرارت دادن و .. كه هر كدام از اين فرايندها و حتي بسته بندي و انبار داري نتايج غير قابل انكاري بر كيفيت مواد غذايي دارند. امروزه افزايش آگاهي مصرف كنندگان و توجه آنها به كيفيت و جنبه هاي تغذيه اي محصولاتي كه مصرف مي كنند موجب تمايل انها به سمت مواد غذايي شده كه متحمل كمترين ميزان كيفيت حسي و تغذيه اي شده باشد بنابراين موارد ذكر شده باعث شده كه فناوريهاي نوين براي توليد مواد غذايي ابداع شود تا با ارتقا كيفيت مواد غذايي ميزان پذيرش انها در نزد مصرف كننده افزايش يابد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 2255
  • کل نظرات : 289
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 4877
  • آی پی امروز : 249
  • آی پی دیروز : 224
  • بازدید امروز : 1,019
  • باردید دیروز : 1,037
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 4,373
  • بازدید ماه : 11,400
  • بازدید سال : 80,043
  • بازدید کلی : 2,737,510